Vilka r de vanligaste tekniska termerna inom bilsport

Allmänna termer

Bilsport handlar om att använda tekniska beteenden för att få bättre prestanda. För att förstå det komplexa bilsystemet som styr prestanda, krävs djup förståelse av termer och begrepp inom bilsport.

Vi ska titta på de vanligaste tekniska termerna inom bilsport. Så att du kan börja lära dig dessa begrepp och förstå den dynamiska världen.

Komponenter

Komponenter är ett exempel på den specifika teknik och engineering som krävs för att skapa, utveckla och modifiera bilar som används inom bilsport. När det gäller komponenter kan man skilja mellan powertrain-komponenter, drivlina-komponenter, inredningskomponenter och utrustningskomponenter. Följande är några exempel på vanliga komponenterna som finns inom bilsport.

  • Powertrain-komponenter: Dessa håller motor, transmission och växellåda samman och täcker alla de delar som är en del av motorns funktionalitet. Exempel inkluderar motorblock, ventiler, stift/bultar, vevaxel/axelnivåmätare/tandplatta, oljebehållare med mera.
  • Drivlinans komponenter: Dessa anger driftsystemets grundläggande design samt driftsparametrarna som förflyttar rörelsen från motorns axel till bilens hjulaksel. Exempel inkluderar drivakslar, slutstag med lagringar /axiellager eller differentialhjul med lagringar.
  • Inredningskomponenter: Dessa är viktiga för att samsas om dynamisk balansering av bilar när de åker runt banan eller lastning av batterier i driftbilar. Bland de viktigaste delarna i detta system ingås drevstrutar /drevaskevene (med olika durometer material), stödhjul /hjuletfede sammansatta med attitydmotorer eller andra elektroniska pushermotorer.
  • Utrustningskomponenter: Utrustningsdelarna direkt kan hantera mekanisk drevsida energiomvandlingen till elektricitet för att mata fordonets elektronisk utrustning såsom strömkablar och ECU (Electronic Control Unit). Exempel på utrustning inkluderar batterier/huvudswitchmateriel /regulatorer /generatorer som hanteras via alternatorcontrollerstekniken (AEC).

Utrustning

Utrustning som är användbar när du håller koll på bilsport involverar tjocklekar, typer av komponenter och eftermarknadsuppgraderingar. De termer som följer är vanliga tekniska termer inom bilsportindustrin med tillhörande definitioner.

Tjocklekar: Den genomsnittliga väggens tjocklek, ibland refererad till som bodyshellen eller huden, sägs accepteras inom en viss branschstandard.

Komponenttyper: Komponenterna kan vara permanent i konstruktionen, eller de kan vara tillfälliga och bytbara för att ge ytterligare stabilitet och stöd vid behov. Följande är exempel på tunna former:

  • Hög-modulmstaal (HMS): Detta material anpassas för att ge densitet och styrka i skrov som delvis består av fiberarmerat plast (FRP).
  • Spolformade delar: Delorlagda skrotstycken direkt från formverktyg ger strömlinjeformad instruktionsunderhållning och effektivitet.
  • Sprutplastformningsdelar: Detta ger styrka samt en noggrann finish liknande metallprodukter. Partiklar stansas sedan ut ur sprutpulvermaterialet som en del av processen för slitagebeständighet.

Eftermarknadsprodukter: Bilspecifik utrustning som monteras direkt till fordonets chassi eller drivsystem är exempel på eftermarknadsprodukter för prestandaförbättring på fordon. Exempel inkluderar fjäderben, reduceringssatser, FKM packeelement och tryckplatta chassiskammarinställningar.

Förarutrustning

I bilsport finns det en hel värld av tekniska termer. Före körning krävs förarutrustning och skydd som slagskydd, eldsläckare och brandbekämpningssystem, råd om hur man använder utrustningen och noggrann personalanalys.

  • Slagskydd: Slagskyddsutrustning är en säkerhetsutrustning som skyddar föraren från luftintagade föremål som stenar, skräp eller andra partiklar som kan träffa bilen vid höga hastigheter. De är tillverkade av kevlarfibrar eller metallplåtar som ger stor uthållighet mot stötar.
  • Eldsläckare: En eldsläckare är en passiv brandbekämpningsenhet som används för att kontrollera mindre bränder. Alla bilar ska ha två sammansatta, godkända eldsläckare (1 kg + 6 kg) installerade inuti bilen samt att ansvarsfulla mekaniker regelbundet granskar dem regelbundet.
  • Brandbekämpningssystem: Spillningsolyckor är vanliga på racebanorna och modern racingutrustning innehåller brandbekämpningssystem tillgängligheten att denna typ av incidenter kan bemötas effektivt med mjuka delar av brandgurten, glasfritt glas samt plastskydd direkt behandlas med detta system. Systemen ger ett skyddsrum för fordonets interiör från brandskadad brusande atmosfererik luft med multi-brandsensorer och automatisk uppladdbar handbranddator i fordonets mellanrum.

Tillbehör: Nya förarregler kan uppstå varje året, så det är viktigt att ha all ny teknik i god tid investerat innan tidslinjer sattes samman. Tillbehör inkluderar styrservosystemet (MSAU) samt de nyaste typerna av radarkontroller och dess syster verifieringsprogram (XKF). System har programerats med datoriserade autostartstelemetri eftersom traditionella styrdon inte bofar lysande snabbhetsdistinktionstransmitteringstekniker på banorna vilket leder till PFD-straffer från FIA-panelens administersystemsgrupp (PASSG).

Motorens teknik

Bilsport är en populär hobby. Det finns många tekniska begrepp som hjälper till att förstå prestandan hos motorerna. Det finns en ansenlig mängd tekniska termer som används inom bilsport. Vi ska gå igenom några av de vanligaste termerna som har med motorens teknik att göra:

  • Torkare
  • Kamaxel
  • Kompressionsförhållande
  • Ventiler
  • Kolvringar
  • Kamrem
  • Tändstift
  • Koppling
  • Kamkedja
  • Bränslepump

Motorblock

Motorblock kan antingen bestå av två differentiella tekniker – vattenkylning eller luftkylning. Med luftkylning stiger kylmediet och ansluter till en cylinder genom fjärrventilator. Den här metoden har på vissa sätt begränsad effekt, men är vanlig på bilar med svaga motorer.

Med vattenkylning cirkulerar vatten eller annat kylmedium i form av olja runt motorns block genom rören. Motorn varmt kylmedel cirkuleras diverse gånger igenom radiatorn som kyler korrect ned cimking och skickar det varma kylmedlet tillbaka till motorns block för den andra cykeln. Denna teknik ger bra prestanda speciellt för bilar med starka motorer som bilar med perfomance bruksfokus.

Motorblocket består även inuti av:

  • Insugningsportar,
  • utblåsar,
  • cylindrar,
  • ventiler,
  • slagstift och
  • topplockspaket.

Insugningsportarna tar in den bränsle-luft blandningen från insugsventilen till inloppsventilerna som leder blandningen till cylindern. Utblåset skickar sen den brände laddningen ut från cylindern via utloppet i ventilaxeln och slutligen frisattes ut ur avgassystemet för att spola det brinnande bränslet runt om i sytemet trots att motorn är igång och producera energi under rotationerna genom rörelsen av slagstiftdrivna veven som pressar ner alla delarna harmoniskt tillsammans.

Köldmedier

Köldmedier eller konditioneringsvätskor används för att förhindra att olika delar av ett motorfordon överhettas. I bilsport härstammar de flesta köldmedier från syntetiska oljor, vattenbaserade lösningar och speciella motorelementskyddsmedel som mineraloljor, alkylaromatiska syntetoljor, esterbasoljor och polyglykoler. Vanliga kemiska ingredienser inkluderar natrium-ulsogelextrakt, fosfatetylen-glykol samt etanolglycol.

Köldmedier har specifika egenskaper som skyddar mot överhettning och bibehåller en konstant temperatur inuti motorfordonet. De kan också fungera som elektrolyter, skydda mot atmosfärskador, tillför antioxidantegenskaper och även functionera undsallven i täta rumstemperaturer. Att ändra på inställningarna kan leda till framgångsrik temperaturreduktion om det monteras med minimal slitage på delarna.

För att hitta rätt köldmediemix fokuserar bilsporttekniker ofta på att finna ratta balansen mellan effektiviteten i driftprocessen samt komponenternas relativa skyddshalt. Gemensamma termer inom denna bransch idag inkluderar:

  • Vatten/Natrium-ulsogelextrakt Blandning: Denna sortering består av ett vattenrelaterat recept med tillsatser av natriumsalter som syftar till att skapa en robust formulering för ett lyckat temperatureffektsystem.
  • Protein Fyra Elektrolytköldare: Ett mycket hittat alternativ inom motorsportbranschen livslängdsegenspasering och sina portioner à l’antioxidation ges genom den här blandningen; den består ofta av akrylonitrilbutylester (ANBE).
  • Esterbasolja Köldare: En annan vanlig blandningsformel används ofta i modern bilsportinnehav; dessa polymeriserade esterformler effektivaret billdonstemperaturen utan slitage frisin komponentslagringstid.

Drivaxlar

Drivlina eller drivaxel är en typ av mekanisk konstruktion som används för att överföra långsam till hög hastighet samtidigt som den fungerar som en stödare. Det finns olika typer av drivaxlar, den vanligaste är:

  • Långdrivaxlar
    • Långdrivan har två separata axlar knutna med hjälp av olika förbindelser och de ser ut som ett rörformat system. De överför motorhastigheten och aktiverar vagnhuven eller bakvingen.
  • Dubbel U-kanalformade axlar
    • Dubbel U-formade axlar fungerar på samma sätt som långa axlar fast med betydligt mer flexibilitet. På grund av sina relativt smala ramhammar kan dessa användas i crème de le crème bilsporter där extra öppningar inte är möjliga i spacerammen. Dubbla U-formade axlar kan också gynna balansen vid acceleration och inbromsning.
  • Rakettdriven
    • Raketttransmisjon har en platt konfiguration, vilket innebär att bromsen inte sitter inuti transmisjonens kanal. Denna teknik hittades tidigare i lokomotivförsilizhen men sedan utnyttjas nu i moderna fordon angelägna om prestanda.

Chassi- och styrsystem

Bilsport är populär! Den har många olika tekniska termer som gör det intressant. Delar som chassidetaljer och styrsystem är viktiga för prestanda och hantering.

För att förstå detta bättre, är det bra att lära sig de begrepp som används i bilsport:

Chassi

Chassifunktion är en mycket viktig del av ett bils stocksystem. Det reglerar hanteringen, körkänsla och effekten till styrning. För att optimera det är det viktigt att förstå de olika komponenterna som ingår. Det finns vanligtvis fyra system som ihop bildar en stabil chassi på bilen.

  • Frontsystemet – Detta frontsystemet är ansvarigt för styrning och hantering från drivknutarna till framhjulet. Suspensionen består vanligen av en stabilisatorstag, reserbeckskruvar, dual-aktierade styrbussningar och luftfjädringsbalkar som ansluts till axlarna på den fram monterade differentialen. För att optimalisera prestandan justeras de flesta bilar regelbundet eller efter behov för balans mellan hi-speed cornering stabilitet och noggrann gatstyrning.
  • Baksystemet – Detta system består av fjädringsrelatedesiskruvar, monterad på chassit bredvid fornmonterad differential, samt evrylinderfjäderben med reparationsgummisömlor samt sula eller tryckplatta säsongavstagare med fjäderskyddssystem. Med dessa system tillsammans kontrolleras höger-vänsterflexibilitet genom balanserad motorkraftöverföring från den bakre diffaren till hjulet under acceleration och bromsmanövreringstabilitetsundertryck; Bra off-road prestanda med god trumkwistrighet; OLLT modul Optimalt len ledningsförmåga vid aktivmyckete transmission i bi drivett; Torsionssvaggkontroll optimerar pristerkan infrientation vid cornering och bra slirprestanda under stor acceleration/bromsfluktuation; Ackbar motsvarande uppbyggd adekvat sidmagnetskraftbr skurunderbrakaition/tackleation/transition fr noe midra uretrigdlrackbaro managed inertion kontrollsystem; /bidireciobearab harbas ridcontrotaltilt froplet unecrxable actionablillexpoweraxis managably moticable moments for complete control in all the varying terrain conditions or the highly difficult track trail routes in race competitions.

Fjädring

Fjädring är processen att använda en fjäder som absorberar energi från olika föremål, såsom en bil. Fjädringens syfte är att ge bilen stadiga förhållanden när den kör över oförutsedda ytor, vilket minskar risken för vibrationer och andra effekter som kan orsaka skador.

Den vanligaste typen av fjädring som används inom bilsport ar en kombination av slag- och svingarmfjädringssystem.

  • Slagarmfjädringssystem ger en jämn progressivitet vid impact och hantering, medan svingarmfjädringssystem erbjuder bågeffekter som är relevanta för högre hastigheter.

Förutom de stötdempersystem som hittas standard på de flesta bilar finns det olika tillbehör som man kan installera om man vill optimera prestandan. Det vanligaste tillbehöret är coilovers eller duggslangar och stela armar som hjälper slag- och svingarmfjedringsprocesserna att jobba mer effektivt.

Styrning

Styrning är den viktigaste delen av ett bils chassi och styrningssystem som ger föraren möjlighet att styra bilen. Den har tre huvudkomponenter: rattstammen, hårdvara och chassesystem.

Rattstammen består av ratten med hjulstalkar, raka kolvar, dubbelhängslen med energiräddare, servostyrning med fjädrings- och/eller dämparkomponenter samt helstyrning. Rattstammen bestämmer hur mycket kraft som är nödvändigt för att styra bilen samt hur responsiv den ska vara på kommandon från en förarkontroll.

Chassi- och styrningshårdvara inkluderar alla burens mekaniska och hydrauliska kopplingar mellan rattstammen och de olika insatserna som gör det möjligt att styra bilen. Det finns olika typer av styrningshårdvara såsom stabilisatorer, ledramputvecklingar, spindelbussar också antispinnprodukter som används vid framdrivning.

Chassiset som helhet inkluderar alla komponenter som ansluts till ramen som pewter, luftfjädringskit, racerbilinstickor (eller andra typer av fastmonterade element), justerbara justerare eller shockmounts med dumploops (bildmonter). Dessa element bidrar till en balans mellan vikta federalism samt handhavandets stabilitet, precisionskontrollerad energiöverföring från motor till axel eller drev samt aktiv understyring eller antispin / balkontroll när det ansöks på banan.

Drivning

Bilsport är en populär sport. Det har många tekniska begrepp. Förstå dem är viktigt för att förstå bilens grundläggande konfiguration. Och hur man ställer in den bäst.

Drivning är ett mycket stort fokus inom bilsport. Alla som är intresserade bör veta om dess olika aspekter. Låt oss ta en titt på vad drivning är och hur det används:

  • Drivning är processen att överföra kraft från motorn till hjulen.
  • Det kan göras med olika typer av drivlinor, inklusive manuella, automatiska, CVT och dubbelkuppling.
  • Det är också viktigt att kontrollera drivkraft, bromskraft och växellåda för att få bästa prestanda från bilen.

Turbiner

Turbo- och superturbodrivning är tekniker som används inom bilsporten för att öka ytterligare effekten. Det inträffar när tryckluftsflödet till motorens insugssystem trycks upp med hjälp av en modifikation som kallas ”turbo” eller ”super”. Turbiner används vanligtvis för dieselmotorer, men det finns också turbochargers som är lämpliga för bensinmotorer.

En turbocharger består av två turbiner som inte är direkt kopplade med varandra – en som skapar sugningen (kallad drag) och den andra för att påskynda bränslet (som driver). En turbocharger drivs av termiska energirikedomar i avgaskan.

En supercharger är en typ av laddare som arbetar på samma princip, men extraktiskluft från ambiancepressuren runtomkring den, eftersom ingen termisk energi är involverad. Istället pumpas komprimerad luft direkt till insuget för att ge ytterligare effekt.

Kopplingar

När det gäller bilsport är kopplingar ofta en av de kulminerande aspekterna som avgör nivån på prestanda hos en bil. Kopplingar förbinder den motor som överför torrkraften till däcken och bjuder in knackningar och ansvarar för effekten mellan motorn och växellådans rörelser överföring av energi. Insidan av kopplingen omger ett ormbunt – en cirkelformad slitsam mussla som rymmer multifiberbeläggningar. Denna beläggning stannar, separerar bultkransarna, men ger dem frihet att manipulera betingelsen genom ett hydrauliskt trycksystem, vilket gör att du kan flytta växeln med mindre energiminskning.

Kopplingarna delas allmänt in i fyra grupper: ljusa, mediumljusa, mediummörka och mörka. Den ljusa rostfri kopplingen används uteslutande för dragracing eftersom den erbjuder aggressiv prestanda vilket i sin tur skapar mycket dragplacering. Medium-ljus fungerar bra för allmän bana- och banprestanda: effortless launch slips men ger fortfarande optimal prestanda vid full acceleration med minimal slitage på hennesel-stricker. Dessa Medium dark coating är oftast tungt lastade filexponering pga deras hållfasthet mot vibrationer, medan mönster från pistons omfattas inuti Medium-dark komponenter försvarsintensitet på grund av tyngdpunkten att tolerera de högt tryckreglerade motorcyklar.. Den mörka rostningsgraden har framträdande gummiark till sovegrader itt un sitt schockabsorberingssystem som reducerat 0ff-gas halt beteende.

Differentialer

Differientialer är en viktig del av bilsportens slutliga prestanda. Differientialen består av ett antal olika delar som tillsammans förbinder drivaxlarna till hjulen. Det komplettera dieselmotorns mellantrim (acceleration) och gör att du får ut det mesta av motorns kraft. Det är nödvändigt att lära sig vad olika typer av differientialer har för hälso- eller prestandafördelar för att veta vilken typ du behöver för din applikation.

En vanlig typ är en Wegerdifferen, som levererar samma medeltal till hjulen, men som har det bästa greppet också. Andra mer specialanpassade stilen omfattar Koeefiscentiell differentiell, Viscous Cuppling diff, Salongdifferentiella, Torsen differentiering a Limited Slip Differential (LSD). Varje stil har sina egna specifika effekter på slutresultatet och man måste ha bra insikt i domstolen applicering innan man bestämmer vilken typ är lämpligast.

Skillnaden mellan olika typer av differentialer anges i procentandelar liknande: 3:42%, 4:11%, 4:30%. Den givna procentsats anger hur mycket en hegedriven axel kopplas till de andra axlarna på drivenheten. I ett system som 4:33%, betyder det att den främre axeln kopplas med 83% mer effekt när den andra axeln bara kopplas 33%. Naturligtvis kan man justera den rekommenderade procentförhållanden baserat på applikationens begränsningar – desto högre percentuell ingen bindning så fall samma totaleffektlager men med okontrollerbar instabilitet under acceleration.

Elektroniska system

Inom bilsport används det många tekniska ord. De som inte är insatta kan ha svårt att förstå dem. För att förstå utrustningen som används är det viktigt att känna till de vanligaste termerna.

Vi ska undersöka några av de vanligaste termerna som används inom elektroniska system inom bilsport och vad de betyder:

ECU-mappning

En ECU-mappning (eller datorstyrning) är den tekniska processen med att ändra eller modifiera de inbyggda inställningarna för motorstyrenheten i bilar inom bilsport. Det innebär att dessa inställningar kan anpassas utifrån individuella krav på prestanda eller energieffektivitet såväl som den senaste tekniken. ECU-mappning kan hjälpa till att förbättra motorinställningarna, såsom bränsleförbrukning, vridmoment och prestanda.

Den används också ofta för att stödja uppgraderingar av alla slag, till exempel installation av turbochargers eller kolemissioner-kontrollsystem.

ECU-mapping involverar vanligtvis bearbetande av lagrade data som vidarebefordras från sensorer installerade på bilen, omvandling av signalfiler och genomgång av instruktioner från programvaran i motorstyrenheten med syftet att justera olika parametrar – detta kan exempelvis göra det möjligt för motorn att leverera lite mer effekt eller vridmoment.

Utförande av ECU-mappning är en specifik expertis som kräver god kunskap om motorer och programmeringsteknik samt specifik erfarenhet av datorstyrd modifikation inom bilsport.

Kretsar

Kretsar är de elektroniska system och komponenter som används för att göra olika bilar seglar snabbare. Det finns ett antal typer av kretsar, var och en med sin egen specifika funktion, strömkälla och säkerhetsfunktioner. Bilsportbestämmer ofta vilken typ av krets som ska användas och vilka delar som ska användas inom detta system.

Vanliga tekniska termer inom kretskonstruktion inkluderar databryggor, verifierad IC-datainmatning, analoga ljussensorlösningar, vibratorlösningar samt PLC-programmering. Databryggor är en uppsättning programvaru- och hårdvarusystem som kan programmeras för att bygga lager på lager av information från insamling eller lagring av sensordata. Verifierad IC-datainmatning är antingen inbyggd i din chip eller kan installeras separat när du behöver diameterinformation om enskilda sensorer för exakt beräkningsresultat under drift. Analoga ljussensorsystem provdrerer sig själv genom att analysera loppens egenskaper och styr den elektroniska utgången till aktuella hastigheterkrav. Vibrationslösningarna ger stegvis feedback om vibrationer under maskinen medan PLC- programering är ansvarig för begreppsfluxen i hela systemet fram till slutlig resultat.

Teknisk terminology relaterad till andra system involverade bilsport inkluderar franska potentiometerprocessorer (FPP), dynamimometerutrustningsoptimering (DRS) samt motorsensorstyrsystem (MSCS). FPP är en processor som möjliggör fjärrstyrande servoprocessorer, programmering begränsare samt justering vinkelpositionen avspelarenhar utformats på ett mycket effektivt sätt zonav talet 0-360 ° hela rutan olika via DRS Alternativ dessa manuella justering driver optimera motorprestandan base med 7 olika signalbuss sinsemellan MSCS Fyll mer riklig information till ECU innehåakteringssystem placerade run tomotorn.

Sammanfattningsvis involverar elektroniska system inom bilsport en rad teknisk terminology relaterade till kretsdesigner, verifierad IC data insamling samt vibrationer, sensorer osv., dynamimometerutrustningsoptimering sammansatt med motorsensor styrsstem samt franska potentiometers processor etc., vilka alla fungerar tillsammans för att uppfylla branschens prestandastandards omfattande mångsidiga elektronikmoduler.

Sensorer

En sensor är en enhet som mäter eller konverterar fysiska värden till elektriska signaler som sedan kan användas av datorer, elektronik eller bilar. Bilsport är ett område där sensorsystem ofta används för att övervaka olika system och parametrar. Inom bilsport finns det olika typer av sensorer som mäter funktioner tillgångbara för allmänheten såsom t ex hastighet, densitet, tryck, turtal och temperaturer. Av trenderna idag används alltid digitala sensorer istället för analog motornheter.

Grundlig kunskap om sensorers egenskaper och betydelse för dynamisk prestanda ger tillverkare av bilar möjligheten att skapa mer effektiva och exakta system. Följande vanliga typer av sensorer finns inom branschen:

  • Luftmängdsmätare – mäter den primära flödet av brunn (förbrunn) till motorn.
  • Kamaxelposition – mötser hjulaxelpositionen noggrant med insugningsventilens position. Detta gör att motorn kan komma åt precis riktig sorts luftmassafoder.
  • Knock Sensor – Sonderar den acoustiska vågen som produceras när knock upptråder (missförbrenning på grund av tidig insugningsventiltiming). Den registrerar detta ljud och ger information till motorns styrsystem.
  • Lufttemperaturgivare – Mäter ingående lufter på efterfyllningen och endast ger temperaturdata.
  • Inlettryckgivare -Motsvarande tittatryckregLERAREN liksom intorkningsvals principen men denna funktion begransas till att passerara inluftsflödet.

Frequently Asked Questions

Fråga 1: Vad är lufttryck?

Svar 1: Lufttryck är mängden luft som finns i en bildäck. Det kan användas för att förbättra greppet och prestandan hos en bil, eftersom högre lufttryck gör att bilen ger bättre kontroll.

Fråga 2:Vad betyder turbo?

Svar 2:Turbo betyder turbocharger och är en typ av kompressor som används för att öka ett fordon motor prestanda. Det fungerar genom att öka luftmängden som kommer in i motorn, vilket leder till en ökning av bränsleeffekten.

Fråga 3:Vad är downforce?

Svar 3:Downforce är ett begrepp som används inom bilsport för att beskriva kraften som skapas när luften träffar fordonets undersida. Det kan användas för att förbättra greppet och prestandan hos en bil, eftersom högre downforce gör att bilen har bättre kontroll vid högre hastigheter.