Bilracingtyper

Öppet hjul

Open-wheel racing är det första som kommer till människors sinnen när de tänker på bilracing. Det här är höjdpunkten, det översta steget på hela shebang, eftersom Formel 1 (F1) och IndyCar ingår i denna kategori. Som namnet öppet hjul antyder har bilarna som tävlar i den här serien förare som sitter i öppna bilar, medan hjulen är exponerade. Även om fordon med öppna hjul som tävlar i F1 och IndyCar kan se likadana ut, har dessa racingserier olika regler, riktlinjer, fordonsprestanda och banor.

Det finns några stora skillnader mellan F1 och IndyCar, som var serien tävlar. IndyCar tävlar på ovaler och landsvägsbanor, medan F1 endast tävlar på landsvägsbanor. Andra skillnader inkluderar bränsletyp, plats för tävlingar, topphastighet, aerodynamik och budget. När det kommer till bränsle använder F1-bilar högoktanig gas, medan IndyCar använder etanol. F1 är en global serie med tävlingar som äger rum över hela världen, medan IndyCar-tävlingar till övervägande del äger rum i Amerika. F1-bilar skapar mycket mer downforce än IndyCars, vilket gör att de kan ta kurvor i högre hastigheter men ger dem lägre toppfart. Slutligen kom F1-lagen nyligen överens om ett budgettak på 145 miljoner dollar 2021, som sedan kommer att sjunka till 140 miljoner dollar 2022 och 135 miljoner dollar för 2023-2025. Budgeten för IndyCar är mycket mindre och svävar runt 20 miljoner dollar.

F1

Formel E är en relativt ny form av open-top-racing. Till skillnad från de flesta andra racingserier i världen, är Formel E där helt elektriska racerbilar går head-to-head. Racerserien har kommit långt sedan den först kom ut och liknar inte något annat inom racing med öppen topp. Även om Formel E har en liknande övergripande layout som Formel 1 med träningspass, kvalificering och själva loppet, finns det några nyanser som skiljer de två åt.

Först är det bilarna. De ser alla lika ut eftersom de delar samma kroppsarbete. Dessutom delar Formel E racerbilar också samma batteripaket och chassi. Teamen ansvarar för sina egna drivlinans komponenter. Detta görs för att hålla racingen så tätt som möjligt. Till skillnad från andra racingserier sker Formel E på en fullspäckad dag. Shakedown, träningspass, kvalificering, Super Pole shoot-out och E-Prix (lopp) sker alla på samma dag. Det finns några dubbelhuvuden där vissa händelser sträcker sig över två dagar.

Sedan kommer du in i själva racingen. Övningssessioner är ganska normala saker, men kvalificeringen är där saker och ting blir intressanta. Förarna är indelade i fyra grupper baserat på omvända mästerskapsställningar. I gruppkvalificeringen har varje förare ett gör-det-eller-bryt-varv för att sätta sin snabbaste tid. De sex snabbaste körningarna från gruppkvalificeringen går vidare till Super Pole-shooting-outen där de har en chans att sätta en snabb varvtid för att se hur de sex bästa på startlinjen för loppet. Varje lopp varar i 45 minuter plus ytterligare ett varv när timern tar slut.

Det är några intressanta saker som händer under loppet. Det finns Attack Mode, som förare kan låsa upp genom att köra genom en Attack Mode Activation Zone. Det kostar en del tid initialt, men ger en effektvinst under en kort period. En annan kraftökning kan komma från Fanboost. Det låter fansen rösta på sin favoritförare. Förarna med flest röster får ytterligare en kort krafthöjning. Förare kan bestämma när de vill använda den extra kraften de får från Fanboost, vilket lägger till den strategiska aspekten av Formel E. Rapporter visar att team spenderade cirka 12 miljoner dollar för att driva ett tvåbilsteam i Formel E 2018-2019.

Det finns några amatörserier med öppna hjul som folk kan titta på, som Formel 1000. Dessa fordon tävlar i Sports Car Club of Americas (SCCA) FB-serie och drivs av 1 000 cc motorcykelmotorer. SCCA hanterar även Formel 3- och Formel 4-lopp i USA. Slutligen finns det Karting, där förare åker runt på små banor i ultralätta, otroligt kraftfulla och specialiserade kartar.

Om du funderar på att komma in i racing med öppna hjul, kanske du vill leta någon annanstans. Karting är den enda prisvärda typen av racing med öppna hjul och det är startpunkten för de flesta professionella förare. F1- och IndyCar-förare är några av de bästa förarna på planeten och för det mesta började de alla med karting som små barn. Dessutom tar det hundratals miljoner dollar i sponsring att komma in i F1 och IndyCar. Förare som kan vara de bästa i världen kan förlora sina platser om de inte tar med tillräckligt med pengar till bordet.

Sportbil

Sportbilsracing är en nära tvåa till racing med öppna hjul i en popularitetstävling. Den här serien är förmodligen den racingserie som har de mest lätt att känna igen eftersom de flesta tillverkare tävlar på GT-nivå (Grand Touring) med fordon som liknar deras högpresterande superbilar. Lamborghini Huracan, Ferrari 488, Chevrolet Corvette, Nissan GT-R och Porsche 911 används alla som racerbilar i denna serie. Den här serien är också hemma till prototypklassen, som är icke-producerade racerbilar som har unik kaross, högpresterande motorer och vild design.