F1 HALO

Alla F1-bilar måste genomgå krocktester innan de godkänns för användning och regelboken är utformad för att minska risken för skador för både förare och åskådare.

Ett nytt och mycket synligt tillägg för att förbättra bilsäkerheten är Halo, en rörformad ram som omger bilens cockpit, krediterad för att rädda Lewis Hamiltons liv vid 2021 italienska Grand Prix, efter en kollision med mästerskapskonkurrenten Max Verstappen (se nedan).

Här förklarar vi tekniken bakom Halo, dess historia och fördelarna som den medför.

Vad är Halo i F1?

Halo är en skyddande barriär som hjälper till att förhindra att stora föremål och skräp kommer in i cockpiten på en ensitsiga racerbil. Det finns specifika regler för dess konstruktion, och enheten är tillverkad av tre godkända företag för F1-teamen att sedan lägga till sina racingbilar.

F1-spec Halo är gjord av starka, lätta titanrör, som sedan fästs på bilens kolfiberchassi på tre punkter för maximal styvhet. Systemet lägger till cirka 9 kg till bilens vikt.

När introducerades Halo i F1?

Halo introducerades till F1 2018, då den också blev obligatorisk i andra FIA-sanktionerade klasser med öppen cockpit, som Formel E, F2, F3 och F4. Den används också av andra ensitsiga serier över hela världen, som den amerikanska IndyCar-serien (där de också lägger till en tydlig Perspex-vindruta), den japanska Super Formula-serien och S5000 i Australien.

Varför introducerades Halo i F1?

Halo introducerades för att förbättra säkerheten för förare genom att förhindra att stora föremål kommer in i bilens cockpit. Medan krockhjälmar är effektiva för att förebygga huvudskador i de flesta incidenter, avslöjade några få högprofilerade olyckor med större föremål att mer kunde göras för att minska risken för allvarliga skador vid krockar.

Hindrar F1 Halo synen?

Titankonstruktion gör att Halo’s stänger är relativt tunna. Tvärstången är på en höjd som betyder att den är utanför förarens perifera syn när du bär hjälm, medan den centrala vertikala pelaren kommer att “försvinna” i periferin när föraren tittar framåt – ungefär som att din näsa inte är synlig som du. läser det här igen.

Varför är Halo kontroversiell?

Vissa människor gillar inte Halos utseende och säger att den förstör “renheten” hos en ensitsiga racerbil med öppen cockpit. Andra tror att Halo kan komma i vägen om en förare behöver gå ur bilen snabbt, men i praktiken har detta visat sig inte vara ett problem.

När har Halo cockpit-systemet fungerat?

En studie av FIA med data från 40 verkliga incidenter visade att en förares chans att överleva ökade med 17 % om en Halo användes. Senast såg 2021 års italienska Grand Prix förarna Lewis Hamilton och Max Verstappen kollidera, och Verstappens Red Bull stannade med ett bakhjul vilande på Halo av Hamiltons Mercedes, omedelbart ovanför hans hjälm. Efter händelsen uppgav Hamilton att Halo “räddade min nacke”.