Uppslutning

Till skillnad från andra former av bilracing, rally eller “scen”-rally, sker till övervägande del i ojämn terräng som lera, sand och smuts. Rallyt äger också rum under hela året, så förarna måste tävla i snö och regn, vilket resulterar i spännande racing. Det finns några asfalterade sektioner, men det är främst sätt att koppla terrängpartier.

Rallying skiljer sig också från andra racingserier eftersom teamen måste ta sig an tidsinställda sektioner där passageraren fungerar som medförare och ger föraren anvisningar på en sektion. Dessa anvisningar kallas “taktnoteringar” och de är en förkortad kod som medföraren läser högt för föraren så att de vet vad som kommer upp.

WRC

Den mest uppenbara serien när man pratar om rally är World Rally Championship (WRC). Under loppet av ett år består WRX av 13 evenemang som vardera varar i tre dagar. Racerbilar som deltar i WRC är baserade på produktionsbilar men har modifierats för maximal attack med mycket modifierade 1,6-liters turboladdade fyrcylindriga motorer, sekventiell manuell växellåda, högteknologiska fyrhjulsdriftssystem och aggressiva karosssatser . Även om rallybilar kan se små ut, har de en enorm kraft med ungefär 600 hästkrafter.

Det finns en hel del olika typer av gräsrotsrally som entusiaster kan delta i, även om du vill ha en bil som du inte har något emot att bli smutsig och misshandlad. Den vanligaste typen av amatörrally är Rallycross. Rallycross är i huvudsak autocross på smutsiga terräng och kan göras i praktiskt taget alla fordon utan modifiering. Denna racingserie erbjuds över hela landet och allt du egentligen behöver är en hjälm. Nästa steg upp är Rallysprint, som är ett endagsevenemang där förare täcker några små etapper. För att tävla i Rallysprint måste fordonen vara utrustade med viss säkerhetsutrustning som en rullbur.

Drag

Dragracing är en av de äldsta formerna av motorracing. Även om saker och ting kanske inte har varit officiella, har förare alltid tävlat mot varandra i korta dragrace mellan ljusen. Draracing kan tyckas lätt; varva motorn, vänta tills lampan lyser grönt och sedan golva den, men modern dragracing är mycket mer teknisk än så. Timing, aerodynamiskt motstånd och grepp är allt. Bromsar och bromskraft spelar också en stor roll, eftersom bilar kör i vansinniga hastigheter över korta sträckor och måste stanna snabbt.